Sider

mandag 20. april 2009

den røde armés selsomme vennskap

"#¤%8*&&#@%-mensen!!!!
jeg blør i 7 dager i strekk, jeg - har jeg fortalt det? du hadde antageligvis ikke en overveldende trang til å vite akkurat dette om meg, men der har du det; servert på et fat. og siden jeg ikke stapper i meg untaurlige piller som fucker opp hormonene dine (de har jeg nok av, takk), har jeg ikke det conveniente valget å hoppe over denne røde uka. så jeg har ikke annet valg en motvillig åpne døren for min dårlige kompis, "Mensblodet" (han har ikke særlig god humor).


for dere menn eller andre intetanende vil jeg berette litt om hvordan det er å være et østrogenprodukt av homo sapiens i menustrasjonsperioden. noen sier damene bør gå i hi denne perioden i måneden, grunnet det fryktelige humøret. idiotiske kommentarer som "har du meeensen, eller?" er ikke sjeldent å høre..., men for å understreke det én gang for alle: man blir ikke grumpy av å HA mensen; det er PMS'en som fremkaller dette ("Premenstrual Syndrome", din brødskalle). men kún ca. 3% av alle kvinner viser sterke symptomer av dette fenomenet. - så om dama er sur, er det sannsynligvis ikke pga. 'meeeensen' (humøret heves sannsynligvis heller ikke ved slike kommentarer).

ikke for å gå rundt grøten her, når alt kommer til alt handler det om fruktbarhet, eller å være i stand til å reprodusere seg selv. det begynner 28 dager senere; syklusen altså. i forveien forekommer som regel krampetrekninger nederst i mageregionen, noe som ikke er videre behagelig (les: paracet/ibux nødvendig). her forbereder altså kroppen seg på å løsne et modent egg (kjønnscelle) fra eggstokkene under eggløsningen. og forutsett at man ikke er blitt smelt på tjukka, vandrer det ubefruktede egget videre ned gangen med kompisen "Mensblodet".

"Mensblodet" kan sammenlignes med en drug dealer, sett fra en rusavhengigs ståsted. du setter ikke nødvendigvis pris på vennskapet deres, men du er likevel avhengig av at han stikker innom med den måndlige dosen. Det er litt som "can't live with him, can't live without him." han liker forøvrig å dukke opp på de mest upassende tidspunkt., som da du f.eks. skal til syden og bade, eller kunne tenkt deg å hoppe i høyet. han er ikke særlig supporter av slike kavalkader.

denne litt uønskede kompisen dropper innom en gang i måneden fra dere blir kjent (11-16 år) til "you hit menopause" (i 50-åra). så visst man da opprettholder dette delikate vennskapet i nærmere 40 år, med besøk 6 dager i uka, tilsier noen kjappe tastetrykk på kalkisen at man da blør i gjennomsnitt 3360 dager (altså mer enn 9 år av livet ditt)! og da det går unna ca. to tampongpakker hvert besøk, til tja, 20 kroner hver, blir dette ca. 480 kroner i året. dette er grunnleggende utgifter som ikke kan velges bort. jeg mener den norske stat burde legge ut slik at sanitetsbind/tamponger blir gratis. dersom man betaler 480 kroner i 40 år, tja... you do the math. "ei kroner her og ei kroner der", my ass...

men jeg skal ikke klage overbærende mye. det er ikke synd i meg, de resterende kvinnene i verden utsettes for de samme plagene som jeg må gjennomgå. jeg får bare være glad til at jeg faktisk har råd til tamponger (og ikke må bruke blader, slik som de gjorde i steinalderen), og kan koble til varmebeltet når smertene setter inn.

ps. dette blogginnlegget gjør meg ikke til en feminist. (det uttrykket er dessuten alt for flyktig til å defineres for tiden). jeg er bare forbanna.

Ingen kommentarer: