Sider

mandag 25. mai 2009

Religion og seksualitet

jeg leste en artikkel skrevet av Astrid Meland på dagbladet.no som heter "Kvinner som gnikker" (typisk dagbla-overskrift haha) i forbindelse med spansk muntlig research (jeg skal snakke om kjønnsroller i latin amerika). jeg kopierer den interessante artikkelen hit, jeg:

«Kvinner som gnikker»
Alt du ikke visste om religion og sex.
INGEN SAMFUNN VI VET OM har vært uten regler for sex. Hvis du har vært et sted der du har opplevd fullstendig seksuell frigjorthet, har det vært en illusjon. Reglene er der, du klarte bare ikke å se dem.

Men hva er sex? De store verdensreligionene har ganske ulike definisjoner, viser religionshistoriker Dag Øistein Endsjø i sin nye bok «Sex og religion».

Jesus mente man kunne være utro ved bare å begjære noen med øynene. Det fortjente man å ende i helvete for, et syn få kristne støtter i dag.

Det finnes likefullt uvanlige forståelser av hva sex er blant kristne i dag:

- Oralsex og gjensidig onani mellom ugifte ses ikke på som sex i en del kristenkonservative miljøer, også i Norge. Her er det sentrale å bevare jentas jomfrudom. Men med en gang man har oralsex med en av samme kjønn er det selvsagt sex og forbudt igjen, sier Endsjø.

INTERNETTPASTOREN Bill McGinnis forklarer hvordan «dating med klining (petting) til oppnådd orgasme kan være en mulighet» for å unngå sex for ugifte kristne.

I en undersøkelse gjennomført i USA i 2003 viste det seg at 27 prosent av en gruppe collegestudenter som hadde underskrevet på en avholdenhetskontrakt, mente de hadde oppfylt kontrakten selv om de hadde hatt oralsex. De anså det ikke som sex.

En studie av norske kvinner i bedehus - og tensingmiljø viser hvordan forbudet mot sex før ekteskapet i praksis betyr at alt annet enn samleie er lov. Heteroseksuelle kjærester kan godt «ta på hverandre til orgasme og sånn» uten at det forstås som sex, skriver Endsjø i boka. De får gjerne råd om å ikke «ta for mye på hverandre eller kline altfor intenst,» ellers er det greit. En ung kristen jente forteller i boka hvordan kjæresten «ble overrasket over at jeg sugde ham, for eksempel ... nesten med en gang, vet du.»

I rabbinsk litteratur refereres det til «mesolelot», altså «kvinner som gnikker,» og det er ikke forbudt. En del unge, ugifte katolikker i ulike land i Afrika og Asia praktiserer analsex for å beskytte kvinnens jomfruhinne. Det samme hører vi om i muslimske ungdomsmiljøer.

Så lenge vaginal penetrering ikke finner sted, er det altså ikke sex etter manges syn. Med mindre man finner på å kose seg med en av det samme kjønn. Da er det i de tre vestlige religionene ulovlig uansett.

I alle fall tilsynelatende.

I MUSLIMSKE SAMFUNN HAR HOMOFILI VÆRT VANLIG. På slutten av 1800-tallet og i første halvdel av 1900-tallet fant mange kristne, homofile menn et fristed i den muslimske verden, skriver Endsjø.

Jødedom, islam og kristendom har i utgangspunktet den mest negative tradisjonen i forhold til homofili, og kristendommen skiller seg ut som den klart mest aggressive av disse igjen.

Men Endsjø forteller om den franske forfatteren André Gide som mistet jomfrudommen sin i ørkensanden i Algerie i 1894, da han møtte den muslimske mannen Ali. Siden reiste han stadig tilbake.

Oscar Wilde dro også til området for å treffe menn. Den britiske forfatteren E. M. Forster forelsket seg i den muslimske trikkesjåføren Mohammed el Adl i Alexandria. Havnebyen Tanger i Marokko var helt fram til 1950-tallet kjent som et tilfluktssted for mannlige homofile.

Her hadde de bedre muligheter enn hjemme til å leve i homofile forhold uten massiv fordømmelse.

- I områder i Øst-Afrika og for eksempel Oman lever menn i homofile forhold. Det er blitt internalisert i islam, og folk synes det er helt uproblematisk, sier Endsjø til Dagbladet.no.

BAKGRUNNEN ER IKKE AT ISLAM opprinnelig var vennlig innstilt til homosex. Den jødiske Bibelens dødsstraff for penetrasjon mellom menn var utgangspunktet for fordømmelsen av homofili både blant jøder, kristne og muslimer.

Men i den muslimske verden ble homofil praksis ikke ansett som særlig problematisk. Slik er det forsatt i mange muslimske kulturer, men bare så lenge de homofile mennene ikke bryter ut av det heterofile skalkeskjulet. Sex mellom menn er utbredt og akseptert, blant annet fordi kvinner er så utilgjengelige. Selv om islams homovennlighet på ingen måte skal overdrives, mener forfatteren at islam i praksis ikke har vært generelt homofiendtlig.

Muslimske poeter har skrevet om det erotiske begjæret for unge menn, og mange steder i den muslimske verden er homofile blitt møtt med toleranse, til og med aksept og hyllest, akkurat som i hinduismen.

Koranen har heller ikke forbud mot sex mellom kvinner. Sex mellom menn omtales nokså negativt, men straffen for sex mellom menn er likevel betydelig mildere enn de 100 piskeslagene Koranen krever for hetroseksuell utroskap. Om mennene angrer kan de til og med få være i fred.

I tradisjonen etter Mohammed - i hadithene - er straffen for homosex strengere. Profeten krever steining, men gir likevel langt mindre oppmerksomhet til homosex enn til utroskap.

I dag er ikke de islamske autoritetene enige om homosex skal straffes med døden eller ikke.

- Mange hevder at homoseksualitet er forbudt i islam, men det representerer bare én fortolkning. Koranen forbyr bare sex mellom menn, men ikke mellom kvinner. Tradisjonelt sett har det også vært stor aksept for sex mellom menn i mange muslimske samfunn. Samtidig er det mange muslimer som mener at homoseksualitet generelt er helt uproblematisk utfra islam, og siden disse muslimene faktisk tror dette, blir jo dette også en sannhet innen deres del av islam, sier Endsjø.

- Hvordan det alltid er uenighet innad, er også tilfelle i alle andre store religioner. Slik er det eneste riktige man kan si religionsvitenskapelig at islam som alle disse andre religionene, er både for og mot homoseksualitet, sier Endsjø som regner med at en del likevel vil bli provosert av hvordan denne boka viser hvor mange helt forskjellige holdninger til sex det finnes innen hver enkel religion.

- Det er ikke alltid så morsomt å bli minnet på at det man selv mener er grunnleggende i ens religion, forkastes av andre innenfor samme religion.

RELIGIØSE SEX-REGLER BLIR fremhevet som uhyre viktige av troende, mens andre regler som står i de samme bøkene går i glemmeboka.

I norsk kristendom har mange sex-regler forsvunnet de siste årene. Mens partnerskapsloven ble sterkt motarbeidet da den kom, støtter til og med kristenkonservative den nå. Ekteskapsloven er det mer motstand mot, men også her er det ulike syn.

- Også i kristendommen har det hele tiden eksistert mindre grupper som mener homosex er uproblematisk. I 1578 viet en prest homopar i Roma, han så ikke noe galt i det. Kong James 1 av England sa at Jesus hadde sin Johannes, da må jeg kunne ha min George, og brukte dermed religiøse paralleller for å argumentere for å beholde elskeren sin. En enorm endring har skjedd i Norge. Nylig gikk to av biskopene inn for homoekteskap. Da er homoseksualitet likestilt med heteroseksualitet, og trofastheten og tosomheten det viktige, sier Endsjø.

- Hva er bakgrunnen for at kristendommen tradisjonelt har vært strengest mot homoseksualitet?

- Kristendommen er i utgangspunktet den mest sexfiendtlige av alle monoteistiske religioner og den eneste religionen som i utgangspunktet fordømte homse- og lesbesex like mye. Rabbinsk jødedom på samme tid hadde ikke dødsstraff for slike saker, mens islam hadde svært sterke krav om bevisbyrde. Mistenkte homofile i kristendommen ble gjerne torturert til å tilstå, for deretter å bli henrettet, sier Endsjø.

En observasjon Endsjø kommer med, er at kristen homofiendtlighet har smittet over både på islam og hinduisme.

- Britene så ned på homotoleransen til hinduene. Da forbudet mot homosex ble innført i India, ble det importert fra det kristne lovverket til britene. Det negative synet på homofili spredte seg også blant hinduer, og regelen finnes fortsatt, om enn som en sovende paragraf, forteller Endsjø.

DE RELIGIØSE AUTORITETENE er fortsatt ikke enige om hva som er ulovlig og ikke. Ofte blir heller ikke rådene deres fulgt av de troende. I tillegg kan en type sex fremheves som god i en religion, mens den forkastes i en annen.

I japansk shintoisme og i gammel gresk religion er heterosex en religiøs plikt, mens mange kirkefedre fremholder sex som uheldig, også innenfor ekteskapet.

Mer kompliserende kanskje, er det at de sentrale religiøse skikkelsene ofte har levd i strid med egne regler. Abraham var gift med sin egen halvsøster Sara, selv om forbudet mot incest er et av de mest sentrale i jødedommen. Moses giftet seg med en ikke-jødisk kvinne, i strid med reglene i Mosebøkene. De mytiske stamfedrene for tre religioner levde altså høyt hevet over det andre senere er blitt henrettet for.

Regelverket er tøyelig. Jesus totalforbød skilsmisse i evangeliene, men de fleste kristne i dag synes noe annet. Blant flertallet av kristne fremstår heterosex før ekteskapet ikke lenger som noen synd, det heller. I Norge har ekteskapet blitt irrelevant i forhold til om man er seksuelt aktiv eller ei.

De tradisjonelle seksuelle reglene er for det store flertallet kristne og jøder i verden lite relevante i dag, og den samme utviklingen foregår blant mange muslimer, hinduer og buddhister.

Det setter de religiøse lederne i et dilemma.

Noen ganger kan svaret deres være tvang, andre ganger endrer man reglene. Av og til blir oppførselen så endret at selv lederne opplever de nye forestillingene som opprinnelige.

I HELE MIDDELHAVSOMRÅDET har det stort sett vært tillatt for menn å gjøre hva de vil, mens kvinners seksualitet er strengt regulert, uansett om vi snakker om jødedom, kristendom eller islam.

Er det religion, kultur eller begge deler?

- Mannen kan gå på horehus med familiens velsignelse, mens jenta låses inne. Mannen blir fortsatt sett på som en god troende, og slik blir dette synet internalisert i religionen, sier Endsjø.

Flere hinduer og muslimer lever i dag tråd med tradisjonelle regler for sex enn kristne og jøder gjør.

En årsak er at de lever i samfunn som er organisert slik at individene har mindre mulighet til å klare seg uavhengig av familier og tette sosiale nettverk. Det er lite i religionene som tilsier de statistiske forskjellene, skriver forfatteren.

Hva som kom først av de kulturelle sexmønstrene og de religiøse reglene er uklart. Sex spiller imidlertid en særlig rolle i religionene, og engasjerer ofte mye mer enn andre regler for oppførsel. Endsjø forklarer det med at de fleste religioner har gitt opp å få alle til å følge den ene, sanne tro. Men om de får styre menneskenes seksualliv, får de også styre mye av deres liv. Da kan man få mennesker til å leve nesten som troende, og dermed bringe dem langt på vei til frelse.

DET GÅR ET GRUNNLEGGENDE SKILLE mellom de store religionene når det gjelder sex. Kristendom og buddhismen er opprinnelig negativ til alle former for sex, mens jødedom, islam og hinduisme generelt ikke er imot sex. Jødedommen forkastet forestillinger om avholdenhet som ideal, og i islam var ikke sølibatet fremhevet som noe ideal.

I kristendom og buddhisme skal man aller helst ikke ha sex i det hele tatt, som Buddha, Jesus og Paulus. Sistnevnte mener ekteskapet bare er en siste, praktisk utvei for å unngå hor. Religionene har fortsatt å bære preg av dette synet, med prester i sølibat, kloster og nonnevesen.

Buddha aksepterte ekteskap til nød for personer som ikke strebet etter forløsning i det nåværende livet. For dem som skulle videre var det strengere. I buddhistiske nonnekloster er det fortsatt konkrete forbud for nonnene mot å bruke en rekke forskjellige grønnsaker på seg selv, de får ikke vaske seg på en slik måte nedentil at det gir tilfredsstillelse. For stramme bind ved menstruasjon er forbudt, samt å svømme mot strømmen.

I hinduismen har synet vært mer avslappet, her finnes eksempler på fremstillinger av onani i religiøse sammenhenger, Gudene har masse sex med hverandre, og stadig homosex.

I DEN JØDISKE BIBELEN er det ikke noe allment forbud mot sex før ekteskapet. Menn kunne ha sex med ugifte kvinner. Ble han oppdaget i akten måtte han imidlertid betale faren og gifte seg med henne. Hennes markedsverdi var nemlig betydelig skadet uten jomfruhinne. Utro kvinner ble dømt til døden, selv om det var voldtekt.

Ugifte kvinner skulle i prinsippet ikke straffes. Men om en kvinne ønsket å gifte seg var risikoen ved å ha sex før ekteskapet stor. Hvis den kommende ektemannen oppdaget det kunne hun steines. Prostituerte og andre ugifte var det ikke så nøye med.

Jødedommen har opp gjennom hele historien generelt vært negativ til sølibat. Barn er Guds velsignelse, og det blir for dumt å si nei til Gud. Seksuelt avholdenhet fordømmes i ulike tekster.

De jødiske reglene for heterosex har endret seg siden gammeltestamentlige tider. Dødsstraff ble forlatt tidlig i jødedommen. I dag er variasjonene mellom jøder formidable, slik som hos kristne.

Hos de kristne autoritetene har man ofte vært strenge, mens oppfølgingen har det vært så som så med. Selv i Vatikanet ble prostitusjon regulert og skattlagt. Menn kunne ha sex før ekteskapet.

ISLAM HAR DET SAMME førekteskapelig forbudet mot sex som kristendommen, og altså i motsetning til jødedommen. Sanksjonene er ikke entydige i Koranen og i tradisjonen, og straffen mot kvinnene er mer konkret enn menns eventuelle straff.

En forordning i Koranen som sjelden følges opp er den om at de som har sex før ekteskapet bare skal få gifte seg med andre utuktige. I hadithene påbys piskeslag for ugift sex. Likevel har det innenfor islam også vært større toleranse for menns utenomekteskapelige sex. Kjøp av sex har for eksempel vært tolerert, gjerne også regulert og skattlagt, selv om profeten sa at «Det er ingen prostitusjon i islam.»

I mange muslimske land finnes det ikke lenger et lovforbud mot førekteskapelig sex, staten mener dette hører privatlivet til. Det finnes også de som hevder at islam ikke forbyr sex før ekteskapet, som den muslimske feminsten Asra Q. Nomani.

En undersøkelse blant kvinnelige universitetsstudenter i Tunisia fra 2002 viser at 45 prosent syntes førekteskapelig sex var greit. Muslimer i Vest-Europa ser ut til å være mer konservative. 11 prosent av muslimer i London mente i 2008 at det var moralsk akseptabelt med heterosex før ekteskapet. I Marokko er anslaget at 70 prosent av kvinnene har sex før ekteskapet, ifølge forfatteren.

OM VI SKULLE FULGT de religiøse påbudene i Mosebøkene i dag ville det ikke vært mange igjen i Norge.

Det er dødsstraff både for menstruasjonssex, utroskap for kvinner og analsex for menn.

Lite tyder på at dødsstraff ble iverksatt for menstruasjonssex. Også i dag ser vi at de troende ikke følger de religiøse påbudene om sex.

Ifølge en undersøkelse har 88 prosent av amerikanske jenter som avlegger jomfrudomsløfter likevel det de anser sex for ekteskapet.

Ingen kommentarer: