Sider

torsdag 11. mars 2010

litt praktisk info

her i guanajuato flyr dagan. har snart vaert her i to hele maaneder! det foeles ikke saann ut. eller kanskje, paa en maate. har jo opplevd mye, og den norske kulda virker merkelig fjern. problemene her er faa., livet er generelt veldig greit. jeg tar 5 fag, men de tar ikke like mye energi som i norge., saa jeg er overlatt med ganske mye fritid. denne fritiden bruker jeg paa aa spise, moete en venn eller to paa café, eller aa trene. jeg har begynt aa trene ganske mye. nesten hver dag. jeg har faatt sansen for aa springe med bikkjene i en park som ligger like ved. de tispene trenger all mosjonen de kan faa, for til daglig er de fastbundet i hagen med lite mobilitet. jeg synest synd i dem, saa hvorfor ikke ta de med paa loepebanen naa og da. ellers har jeg kjoept med et treningskort paa et treningssenter like ved skolen. hittil har jeg kun bertalt for aa bruke vekter/tredemoelle, og ikke saltimer. jeg har ikke helt sansen for spinning og slike ting. men kanskje neste maaned boer jeg proeve noen nye aktiviteter - yoga, pilates, zumba... for ikke aa snakke om at jeg burde begynne aa ta salsatimer.
det har blitt lite salsadansing hittil. er nok litt for sjenert til aa slaa ut haaret uten viten om den noedvendige grunnteknikken! det er typisk norsk og ikke toerre aa proeve noe nytt, fordi man ikke er god i det! men det er jo et kjent faktum at oeving gjoer mester. det er litt innteressant, det med aa hive seg ut i nye ting, og hvor forskjellig det er her i forhold til norge. ta karaokebarene, for eksempel. her er alle superivrige etter aa faa synge sine sure toner, mens i norg ville man heller spist hoppetau enn aa utsette seg for en slik offentlig ydmykelske. eller dersom det skal taes et bilde - her flokker alle som kan seg til linsen, mens hjemme i norge saa snur man seg heller bort og unnskylder seg med hvor lite fresh man foeler seg... - "IKKE FACE, OKAY?" Her i Mexico roper alle etter et bilde er blitt tatt: "FACEBOOK!" Jeg tror aabsoluitt janteloven preger det norske samfunnet i alt for hoey grad. - du skal ikke tro du er noen.

skolen er grei. liker best kunstfagene jeg tar. om 5 dager er det praktisk innlevering til eksamensvurdering i "tegning"-faget mitt. vi maa levere inn 10 tegninger, pluss en stor tegning paa minium 1 x 1,5 meter! jeg kjoepte meg en stor papirrull i dag og jeg og Nestor, kompisen min, satte paa musikk og limte lerretene paa veggen og satte igang med aa vaere kunstneriske. jeg brukte kullstifter og han splaesjet sporadisk paa med maleklatter. det var goey!


noen av tegningene fra "dibjuo" faget mitt

han er en bra venn. har faatt et par venner her og en hel del bekjente. av og til foeler jeg meg litt ensom, men det man maa taale aa vaere til tider. ironisk nok tror jeg at jeg har bitt mindre uavhenging enn jeg var da jeg kom. kjenner jeg er blitt veldig avhengig av aa ha folk rundt meg. tror det er som foelge av at jeg har bodd i kollektiv i Bergen over et aar - og er blitt vant til aa ha noen der dersom jeg har behov for aa snakke med noen, eller rett og slett bare henge.







paa mandag dro jeg og Nestor til det lokale mumie-museet. disse forsteinede likene ble funnet forskjellige brakker her i Guanajuato, og er mindre enn 200 aar gamle. dvs. at de fremdeles har klaerne sine paa, og noen av mumiene har det vaert mulig og identifisere. snaale greier. de var veldig ekle aa se paa. jeg troestet meg selv med at jeg aldri kommer til aa ende opp slik, fordi jeg skal hvertfall bli kremert da jeg doer.

Nestor paa vei til mumie-museet

et utvalg av de relativt freshe lokale mumiene

ellers skal jeg til en naboby paa fredag med folka jeg bor med, for aa feire 15-aarsdagen til en av vertsbroedrene mine sin lillesoester. 15 aarsdagen til mexicanske jenter is a big deal, og det feires stort! kommer til aa bli artig. skal overnatte der til lordagen. gleder meg til aa pynte meg. luis skal kjoere her i fra i en av bilene sine.haha. jeg har blitt lovt shotgun.

ellers ellers...blir det jo Perú om noen uker. jeg er lite forberedt mentalt paa den over 10 dager lange reisen. jeg skal fly fra Mexico City - Bogotá - Lima. Jeg maa henge 6 timer paa flyplassen i Colombia! kanskje jeg kan ta meg en tur utenfor....:) Og flyturen hjem tar jeg fra Cuzco - Lima - Mexico City. Flyturene har mellomlanding, og det er nok derfor billettene var saa billige. Jeg skal besoeke venner i Lima noen dager, forhaapentligvis gaa inkastien til macchu pichu, kanskje faa sett Titicaca-sjoen, og saa avslutte turen i det vakre Cuzco-landskapet.

jeg er litt usikker paa hvordan jeg ligger an oekonomisk for tiden. kommer ikke inn paa nettbanken til spv. her. men jeg tror jeg ligger bra an. det eneste er at jeg mottok all laan og stipend fra laanekassen for dette semesteret paa samme tid i januar. lett aa bruke penger hvis man har det...men jeg har satt en et shoppeforbud paa klesfronten. det hjelper nok litt.

vel det var alt for denne gang. kommenter gjerne.

1 kommentar:

Karen sa...

åååå, peruuuu!! eg har så fryktelig lyst å reise tilbake dit :) god tur! :)