Sider

søndag 20. desember 2009

ikke lenger mus i hus

Vel, musa ble tatt samme dag som vi satt ut felle. Rett ved sengekommoden min. Pappa kom inn - ikke ulikt som når gamlekatten pleide være når den kom inn med en halvdød mus i kjeften - og viste stolt fram byttet. Jeg klarte ikke engang se på den. Det var jo trossalt bare et gnager som hadde forvillet seg inn i en varm kjeller, i dont blame it. For ei pingle jeg viser meg å være! alltid sett på meg selv som en modig person, men paradoksalt nok får en liten mus meg til å miste helt selvkontrollen!


Nå skal jeg lage en liste over ufarlige ting som jeg er redd for:
- Mus
- Rotter
- Kakelakker
- Larver; spesielt kontekst med salat på butikken - grunn nok til at jeg aldri kjøper salat.
- Veps
- Humler
- Edderkopper; får meg til å hoppe rundt, fribrilsk børstende av meg, og jeg ender som oftest opp i fosterstillig på gulvet. et fenomen ofte omtalt som "araknofobia".

Så er det listen over mulig uskyldige ting, men likevel nok til at jeg frykter det:
- Store mengder mennesker, i kompakt formasjon, hyppig hendelse i konsertsammenheng
- Å komme for sent til avtaler. Selv om det bare er en avtale med meg selv. Får meg til å legge på sprang om jeg har litt dårlig tid
- At ingen bryr seg om meg; noe som største parten av marerittene mine består av
- Å få støt. Selv om det bare er en morropenn som gir deg et lite "artig" støt, syns jeg det er noe av det mest rystende som fins!

Så er det listen med ting som faktisk er farlige som jeg frykter:
- Kjønnssydommer og HIV; for så å ende opp med å vie resten av livet mitt ved å reise rundt på skoler og holde foredrag om hvordan man skal unngå det, og hvor dum og uforsiktig jeg var.
- Å bli påkjørt
- Å få brystkreft
- At noen i familien skal dø

Ingen kommentarer: